Sunday, October 28, 2018

Ιστορίες από τα Λατσιά, Αρεδιού, Δίκωμο, Τσέρι, Σαλαμίνα…

Ιστορίες από τα Λατσιά, Αρεδιού, Δίκωμο, Τσέρι, Σαλαμίνα…

Sevgul Uludag

caramel_cy@yahoo.com

Τηλ: 99 966518

Η ροή των πληροφοριών για τους «αγνοούμενους» συνεχίζει με τηλεφωνήματα ή emails ή μηνύματα από τους Τουρκοκύπριους και Ελληνοκύπριους αναγνώστες μου…
Συλλέγω τις πληροφορίες αυτές, τους ρωτώ ερωτήσεις για αυτές τις πληροφορίες, τις δημοσιεύω έτσι ώστε όλοι να γνωρίζουν και επίσης τις μοιράζομαι με τους λειτουργούς της Κυπριακής Διερευνητικής Επιτροπής Αγνοουμένων: Για περαιτέρω έρευνα….
Δεν δημοσιεύω ονόματα ή συντεταγμένες – δίνω τις απαραίτητες πληροφορίες στους λειτουργούς της ΔΕΑ για να διευκολύνω το έργο τους…
Όλα αυτά είναι ΕΘΕΛΟΝΤΙΚΟ, ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΟ έργο – γίνεται με την καρδιά μας, όχι σαν μέρος κάποιου «προγράμματος»…
Πρόσφατα κάποιοι από τους αναγνώστες μου μοιράζονται μαζί μου περισσότερους πιθανούς τόπους ταφής – μάζεψα τις πληροφορίες αυτές και προσπάθησα να συναντήσω τους λειτουργούς της ΔΕΑ – χρειάστηκε αρκετός καιρός (κάποιοι μήνες) μέχρι να μπορέσουμε να διευθετήσουμε συνάντηση έτσι ώστε να μπορέσω να τους μεταφέρω τις πολύ ευαίσθητες πληροφορίες…
Ένας από τους Ελληνοκύπριους αναγνώστες μου, πολύ πριν η ΔΕΑ πρόσφατα ξεκινήσει τις εκσκαφές στο Στρόβολο, μου είχε στείλει τις πιο κάτω πληροφορίες:
«Αγαπητή Sevgul, γειά σου… Ελπίζω να είσαι καλά… Θέλω να σου δώσω κάποιες πληροφορίες σχετικά με Τουρκοκύπριους «αγνοούμενους» από το 1963-64… Το μέρος αυτό είναι κοντά στο γήπεδο του ΑΠΟΕΛ και ονομάζεται «Μαγκλής»… Έχουν κτίσει πολλά κτίρια, αλλά η σειρά των πηγαδιών που ονομάζεται «Πηγάδι του Μαγκλή» είναι ακόμα εκεί. Δεν υπάρχουν κτίρια εκεί που βρίσκονται τα πηγάδια. Υπάρχουν πληροφορίες ότι είχαν θάψει πολλούς Τουρκοκύπριους… Σύμφωνα με τις πληροφορίες, κάποιοι Τουρκοκύπριοι που σκοτώθηκαν στην περιοχή Λευκωσίας θάφτηκαν εκεί και υπάρχουν φήμες ότι οι αριθμοί είναι περισσότεροι από αυτούς που είχαν σκοτωθεί στο Καϊμακλί (Ομορφίτα). Σύμφωνα με τις πληροφορίες που μάζεψα, κάποιοι Ελληνοκύπριοι φασίστες τους πήραν εκεί, τους σκότωσαν εκεί και τους έθαψαν εκεί που είναι γνωστό ως το «Πηγάδι του Μαγκλή». Οι πληροφορίες αυτές είναι πολύ σημαντικές…»
Μετά από μήνες όταν συνάντησα την Τουρκοκύπρια και Ελληνοκύπρια επικεφαλής των ερευνητών, βοηθούς στα μέλη της ΔΕΑ Mine Balman και Πόπη Χρυσοστόμου, οι εκσκαφές είχαν ήδη ξεκινήσει εκεί – έτσι επικοινωνούμε με τον αναγνώστη μου και υπόσχεται να βοηθήσει… Θα τους βοηθήσει να επικοινωνήσουν με κάποιο που τότε ήταν νεαρό αγόρι και που αισθάνεται θλίψη και που γνωρίζει τη σειρά πηγαδιών, έτσι ίσως οι εκσκαφές να γίνουν σε ένα συγκεκριμένο πηγάδι… Ευχαριστώ τον αναγνώστη αυτό για την ανθρωπιά του…
Ένας άλλος Ελληνοκύπριος αναγνώστης, όταν τον ρωτώ για ένα συγκεκριμένο Τουρκοκύπριο «αγνοούμενο» από την Αρεδιού από το 1963, μου στέλνει τις ακόλουθες πληροφορίες:
«Ένας Ελληνοκύπριος από την Αρεδιού μου είπε ότι ο συγκεκριμένος Τουρκοκύπριος από την Αρεδιού για τον οποίο ρωτάς, επίσης σκοτώθηκε το 1963 από την μαχητική ομάδα του Τσεριού. Σύμφωνα με τον Ελληνοκύπριο που μου το είπε αυτό, ο Τουρκοκύπριος εκείνος δεν είναι θαμμένος στο Τσέρι αλλά στη Λευκωσία. Σύμφωνα με αυτόν, ο «αγνοούμενος» Τουρκοκύπριος θάφτηκε εκεί που τώρα είναι γνωστό ως το γήπεδο ποδοσφαίρου της ΠΑΑΕΚ, είχε θαφτεί κάπου εκεί… Σου στέλνω τις συντεταγμένες της τοποθεσίας…»
Έτσι δίνω τις λεπτομέρειες στη συνάντηση με τους λειτουργούς της ΔΕΑ και ευχαριστώ τον αναγνώστη μου που μας βοήθησε…
Ένας από τους Ελληνοκύπριους αναγνώστες μου έχει περισσότερες πληροφορίες για ένα «αγνοούμενο λεωφορείο» που πήγαινε από τη Λευκωσία στην Πάφο…
Σύμφωνα με τον αναγνώστη αυτό, οι πέντε Τουρκοκύπριοι στο λεωφορείο αυτό (κυρίως ηλικιωμένοι άντρες και γυναίκες) σκοτώθηκαν στα Λατσιά και είχαν κάψει το λεωφορείο…
Λέει:
«Αγαπητή Sevgul, υπήρχε ένα λεωφορείο που πήγαινε από τη Λευκωσία στην Πάφο και κάποιοι Ελληνοκύπριοι φασίστες σταμάτησαν το λεωφορείο και ανάγκασαν τους ανθρώπους που ήταν στο λεωφορείο να κατεβούν. Τους είχαν πάρει πίσω από το Εργοστάσιο Μπύρας Carlsberg και τους σκότωσαν. Μετά από μερικές μέρες, οι φασίστες από το Τσέρι πήγαν εκεί και πήραν τα σώματα εκείνων που είχαν σκοτωθεί από εκεί που ήταν θαμμένοι στα Λατσιά και τους μετάφεραν στην περιοχή που ονομάζεται «Αγκάλη» και τους ξανάθαψαν εκεί. Τους έθαψαν δίπλα από το μέρος που είναι γνωστό ως «Κάννουρες».
Αν ακόμα δεν έχετε βρει τα οστά εκείνων των Τουρκοκυπρίων που βρίσκονταν στο λεωφορείο, υπάρχει ένα άτομο που είναι ζωντανός και που ξέρει το μέρος αυτό και σου δίνω τις πληροφορίες του…»
Και πάλι, όταν συναντώ τους λειτουργούς της ΔΕΑ, δίνω το όνομα και το τηλέφωνο του ατόμου που ανάφερε ο αναγνώστης αυτός ότι γνωρίζει την τοποθεσία του πιθανού τόπου ταφής των πέντε «αγνοούμενων» Τουρκοκυπρίων. Ευχαριστώ τον αναγνώστη αυτό για την ανθρωπιά του.
Ένας Τουρκοκύπριος αναγνώστης μου μιλά και μου λέει τα ακόλουθα για τον πιθανό τόπο ταφής κάποιων «αγνοούμενων» Ελληνοκυπρίων:
«Πάνω από το Δίκωμο υπάρχει ένα βουνό που ονομάζεται «Bozdagh» - στην κορυφή του, εκεί που τελειώνει ο χωματόδρομος, στο παρελθόν υπήρχε ένα παλιό στρατόπεδο των Ελληνοκυπρίων. Εκείνο το στρατόπεδο είναι άδειο… Είναι ερημωμένο αλλά μπορείς ακόμα να δεις τις παλιές τουαλέτες και άλλα… Υπάρχει μια σπηλιά στα δυτικά του στρατοπέδου αυτού. Η σπηλιά αυτή είναι κατακόρυφη, είναι σαν πηγάδι, προχωρεί προς τα κάτω προς το έδαφος, σαν ένα πηγάδι… Οι στρατιώτες που είχαν πάει στο Δίκωμο το 1974, κάποιοι από αυτούς, μας μίλησαν και μας είπαν ότι είχαν θάψει κάποιους Ελληνοκύπριους «αγνοούμενους» σε εκείνη τη συγκεκριμένη σπηλιά που είναι ακριβώς όπως ένα πηγάδι… Σε παρακαλώ να μοιραστείς τις πληροφορίες αυτές με τους λειτουργούς της ΔΕΑ και επίσης κάνε και τις δικές σου έρευνες…
Συνηθίζαμε να πηγαίνουμε για κυνήγι πάνω από το Δίκωμο και εκείνο τον καιρό βλέπαμε διασκορπισμένα ανθρώπινα οστά… Αν δεν το έκαναν ήδη, θα πρέπει επίσης να ερευνήσουν την περιοχή πάνω από το Δίκωμο…»
Ένας άλλος Τουρκοκύπριος αναγνώστης μου τηλεφωνά για να μου πει για αυτά που άκουσε από ένα πολύ στενό συγγενή του…
Λέει:
«Αγαπητή Sevgul, αυτά που θα σου πω τώρα, τα άκουσα από ένα στενό μου συγγενή και ήθελα να τα μοιραστών μαζί σου έτσι ώστε να κάνεις έρευνες και επίσης να ενημερώσεις τη ΔΕΑ… Στη διάρκεια του πολέμου το 1974, όταν προχωρούσαν τα τουρκικά τανκς, εκεί που τελειώνουν τα ερείπια της Σαλαμίνας, μια ομάδα Ελληνοκύπριων στρατιωτών άνοιξε πυρ προς τα τανκς. Αυτοί οι Ελληνοκύπριοι στρατιώτες που άνοιξαν πυρ στα τουρκικά τανκς πιάστηκαν εκεί. Υπήρχε ένα κουβούκλιο για τον νυχτοφύλακα του αρχαιολογικού χώρου της Σαλαμίνας και ο συγγενής μου μου είπε ότι οι Ελληνοκύπριοι στρατιώτες πιάστηκαν εκεί. Τους πήραν εκεί που τώρα ονομάζεται «Silver Beach» και τους σκότωσαν επειδή άνοιξαν πυρ προς τα τανκς και τους έθαψαν εκεί. Σύμφωνα με το συγγενή μου, υπήρχαν κάποια στρατιωτικά φυλάκια στο Silver Beach και τους έθαψαν είτε σε εκείνα τα στρατιωτικά φυλάκια ή γύρω από αυτά… Σε παρακαλώ ερεύνησε το με τη ΔΕΑ…»
Ευχαριστώ και αυτόν τον αναγνώστη μου και έχω μοιραστεί τις λεπτομέρειες των πληροφοριών του με τους λειτουργούς της ΔΕΑ…
Ευχαριστώ επίσης τους λειτουργούς της ΔΕΑ Mine Balman και Πόπη Χρυσοστόμου που μου αφιέρωσαν χρόνο, έτσι ώστε να τους μεταφέρω τις λεπτομέρειες αυτών των πιθανών τόπων ταφής…
Ας ακολουθήσουμε το παράδειγμα των αναγνωστών μας – αν γνωρίζετε και εσείς κάτι που νομίζετε ότι θέλετε να μοιραστείτε μαζί μου, σας παρακαλώ τηλεφωνήστε μου επώνυμα ή ανώνυμα στο κινητό μου της CYTA 99 966518… Ή στείλτε μου μήνυμα ή SMS και μπορώ να σας τηλεφωνήσω εγώ… Οποιεσδήποτε πληροφορίες μοιραστείτε θα διευκολύνουν το έργο της Κυπριακής Διερευνητικής Επιτροπής Αγνοουμένων και θα βοηθήσουν τους Τουρκοκύπριους και Ελληνοκύπριους συγγενείς των «αγνοουμένων» που περιμένουν για μισό αιώνα για οποιαδήποτε είδηση για τους αγαπημένους τους…

Photo: Φωτογραφία από τη ΔΕΑ από την εκσκαφή στο Στρόβολο…

(*) Article published in the POLITIS newspaper on the 28th of October 2018, Sunday. Similar articles with same content were published in YENİDÜZEN newspaper in Turkish on the 2nd and 3rd of October 2018 and here are the links:

http://www.yeniduzen.com/magglinin-kuyusunda-gomulu-bazi-kayip-kibrisliturkler-vardir-13012yy.htm
http://www.yeniduzen.com/dikmen-ustu-bozdagin-zirvesinde-toprak-yolun-bittigi-yerdeki-magaraya-bazi-kayiplar--13018yy.htm

No comments: