Sunday, June 11, 2017

Η ιστορία του αθώου καταστηματάρχη που απάχθηκε από την οδό Ερμού…

Η ιστορία του αθώου καταστηματάρχη που απάχθηκε από την οδό Ερμού…

Sevgul Uludag

caramel_cy@yahoo.com

Τηλ: 99 966518

Ένας Τουρκοκύπριος αναγνώστης μου τηλεφώνησε και μου είπε δυο ιστορίες στις οποίες ήταν αναμεμειγμένος κάποιος Τουρκοκύπριος το 1974 – τραγικές ιστορίες δύο «αγνοούμενων» Ελληνοκυπρίων και μου είπε ότι ο Τουρκοκύπριος που ήταν αναμεμειγμένος με τη δολοφονία και την «εξαφάνιση» αυτών των δύο «αγνοούμενων» Ελληνοκυπρίων πέθανε πολύ νεαρός σε αυτοκινητιστικό δυστύχημα, λίγο καιρό μετά, αφήνοντας πίσω του μικρά παιδιά και τη γυναίκα του να κλαίει…
Δημοσίευσα στις σελίδες μου στην εφημερίδα YENIDUZEN την ιστορία του για τους δύο «αγνοούμενους» Ελληνοκύπριους, για να δούμε αν θα είχαμε ανταπόκριση από τους άλλους αναγνώστες μου… Και ναι, είχαμε ανταπόκριση και βρήκαμε περισσότερες λεπτομέρειες για τον ένα από τους «αγνοούμενους»…
Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή… Θα γράψω τι μου είχε πει ο αναγνώστης μου για τους δύο «αγνοούμενους» Ελληνοκύπριους, το οποίο είχα δημοσιεύσει στην εφημερίδα YENIDUZEN στις 14 Απριλίου 2017… Μου είχε πει:
«Αυτό που θα σου πω δεν έχει γραφτεί πουθενά πριν από τώρα… Αυτοί που ήταν μάρτυρες και ξέρουν αυτές τις δύο ιστορίες, τις ξέρουν μόνο αυτοί…
Ήμουν μάρτυρας σε ένα τραγικό περιστατικό που πάγωσε το αίμα μου…
Το 1974 ήμασταν γύρω από τη δημοτική αγορά – το παντοπωλείο – των Τουρκοκυπρίων, στο κέντρο της εντός των τειχών πόλης της Λευκωσίας… Εκείνες τις μέρες οι Τουρκοκύπριοι στρατιώτες είχαν ανοίξει τρύπες μέσα από τα καταστήματα και πήγαιναν μέχρι την οδό Λήδρας και εκείνες τις περιοχές… Ήταν τέτοια σύμπτωση που τη στιγμή που είχαν μπει σε ένα κατάστημα, ο ιδιοκτήτης του καταστήματος ή κάποιος που δούλευε σε εκείνο το κατάστημα, είχε ανοίξει την πόρτα του καταστήματος του και μπήκε μέσα! Τον πήραν αιχμάλωτο πολέμου και τον απήγαγαν από εκεί και τον πήραν πίσω στην τουρκοκυπριακή πλευρά όπου βρισκόμασταν εμείς, από το σημείο όπου είχαν μπει…
Θυμούμαι ότι ξεκίνησε μια συζήτηση για το «Τι θα κάνουμε με αυτόν τον Ελληνοκύπριο αιχμάλωτο πολέμου;»
Ένας από τους παρόντες εκεί – και ήταν ένα πολύ γνωστό άτομο – «προσφέρθηκε» να τον πάρει στο Κιόνελι και να τον σκοτώσει. Και το έκανε…. Και αφού πήρε αυτόν τον Ελληνοκύπριο κρατούμενο, ο Ελληνοκύπριος αυτός έγινε «αγνοούμενος»… Ίσως να μπορείς να βρεις από την Κυπριακή Διερευνητική Επιτροπή Αγνοουμένων ποιος Ελληνοκύπριος είχε κατάστημα κοντά στην οδό Λήδρας και είναι «αγνοούμενος»… Αν πράγματι τον πήρε στο Κιόνελι όπως ισχυρίστηκε ότι θα έκανε, ίσως κάποιοι αναγνώστες σου από το Κιόνελι να μπορούν να βοηθήσουν και να βρούμε που είχε θαφτεί…
Το γνωστό άτομο – ήταν αρκετά νεαρός τότε, ίσως 20-25 χρονών – που πήρε αυτόν τον Ελληνοκύπριο και τον έκανε να «εξαφανιστεί» – ήταν αναμεμειγμένος και σε ένα άλλο περιστατικό…
Ένας Ελληνοκύπριος, πιο μεγάλος από μεσήλικας, είχε πάει για να πάρει τα αναγκαία όπως καθαρά εσώρουχα και άλλο ρουχισμό και λίγα τσιγάρα στο γιο του που υπηρετούσε γύρω από τον Πεδιαίο ποταμό στη Λευκωσία, εκεί που βρίσκεται η Βρετανική Ύπατη Αρμοστεία και η Λέσχη του Γκολφ… Με κάποιο τρόπο πιάστηκε από κάποιους Τουρκοκύπριους…
Υπάρχει ένα σπίτι στην πρώην λεωφόρο Σαίξπηρ και το σπίτι αυτό είναι τώρα υποκατάστημα ενός ιδρύματος.
Ο ηλικιωμένος άντρας μεταφέρθηκε για ανάκριση στο σπίτι αυτό και ενώ τον ανέκριναν για το μέρος από το οποίο είχε έρθει και τι έκανε εκεί, το άτομο για το οποίο σου είχα πει, αυτός που «προσφέρθηκε» να σκοτώσει τον Ελληνοκύπριο που απάχθηκε από το κατάστημα του, το ίδιο αυτό άτομο έβγαλε το πιστόλι του και πυροβόλησε αυτόν τον ηλικιωμένο άντρα… Ο ηλικιωμένος Ελληνοκύπριος πέθανε – η ανάκριση δεν είχε τελειώσει και όλοι οι παρόντες σοκαρίστηκαν…
Δεν έχω ιδέα για το που είχε θαφτεί αυτός ο ηλικιωμένος άντρας. Πιστεύω ότι εκείνο τον καιρό, ένας Ελληνοκύπριος που σκοτώθηκε σε εκείνη την περιοχή θα θαβόταν στους Κήπους του Tekke (Tekke Bahchesi) στη Λευκωσία… Ίσως αν δημοσιεύσεις αυτά που σου λέω στην εφημερίδα ΠΟΛΙΤΗΣ, όπου έχεις εβδομαδιαία στήλη, κάποιος από τους Ελληνοκύπριους αναγνώστες σου θα σου πει για αυτόν τον ηλικιωμένο άντρα, ποιος ήταν κτλ….
Το άτομο που «προσφέρθηκε» να σκοτώσει αυτούς τους δύο πολίτες Ελληνοκύπριους, πέθανε σε αυτοκινητιστικό δυστύχημα μετά από μερικά χρόνια… Τα παιδιά του έγιναν ορφανά και η γυναίκα του χήρα…
Οι ηλικιωμένοι μας πάντοτε έλεγαν «Ο τροχός γυρίζει» (αυτά που κάνεις, τα παθαίνεις) αλλά ποτέ δεν πίστευα τέτοια πράγματα… Όμως αυτό το τρομερό παράδειγμα με έκανε να σκεφτώ πραγματικά… Αναρωτιέμαι πόσα δάκρυα έριξαν οι γυναίκες και τα παιδιά εκείνων των δύο αθώων Ελληνοκυπρίων, αναρωτιέμαι πόσο πόνο ένιωσαν και μπορεί ακόμα να ψάχνουν για τους «αγνοούμενους» τους…
Αν γνώριζα που είχαν θαφτεί, θα σου έλεγα χωρίς δισταγμό… Ίσως αν δημοσιεύσεις την ιστορία αυτή που σου λέω, κάποιος με αρκετή ανθρωπιά θα έρθει και θα πει που είναι θαμμένοι…»
Δημοσίευσα την ιστορία του και κάλεσα τους αναγνώστες μου να μου τηλεφωνήσουν και να μου δώσουν ανώνυμα πληροφορίες… Και σύντομα μετά, είχα ανταπόκριση από ένα Ελληνοκύπριο αναγνώστη μου, για ένα από τους «αγνοούμενους» για τον οποίο είχα γράψει… Μου έδωσε ένα όνομα για να μάθω περισσότερα… Και έκανα έρευνα και βρήκα περισσότερα…
Μου τηλεφώνησε και μου είπε την ακόλουθη ιστορία:
«Το άτομο στο οποίο αναφέρεσαι, ο «αγνοούμενος» που είχε απαχθεί από το κατάστημα του ήταν ο Κυριάκος Αγρότης, που είχε κατάστημα στην οδό Ερμού… Σου στέλνω επίσης και φωτογραφία του…
Ο Κυριάκος Αγρότης Χριστοφή, όπως μπορείτε να καταλάβετε από το όνομα του, ήταν από το χωριό Αγρός… Γεννήθηκε το 1918 και ήταν παντρεμένος με την κυρία Γιωργούλα. Είχαν δύο παιδιά… Ήταν έμπορος ρούχων και είχε κατάστημα στην οδό Ερμού και οδό Κύκκου.
Το 1974, μέρος της οδού Πάφου και μέρος της οδού Ερμού είχε καταληφθεί από μερικούς Τούρκους στρατιώτες, όμως μέρος της Ερμού δεν ήταν υπό κατοχή…
Πιστεύω ότι ήταν στις 25 Ιουλίου 1974, όταν ο Κυριάκος Αγρότης πήγε μαζί με ένα συγγενή του για να ελέγξει το κατάστημα του. Νομίζω ότι είχε πάει με το ποδήλατο του και μόλις άνοιξε το κατάστημα του τον άκουσαν να ουρλιάζει και μετά από τότε δεν είχαν καθόλου νέα του…
Κατ' ακρίβεια τώρα μαθαίνουμε, από αυτά που γράφεις, ότι κάποιοι Τουρκοκύπριοι στρατιώτες τον απήγαγαν από το κατάστημα του και έγινε «αγνοούμενος»…»
Ευχαριστώ και τους Τουρκοκύπριους και τους Ελληνοκύπριους αναγνώστες μου που με ενημέρωσαν για αυτούς τους δύο «αγνοούμενους» και μοιράστηκαν αυτά που ήξεραν…
Κάνω περισσότερη έρευνα για τον «αγνοούμενο» Κυριάκο Αγρότη και βρίσκω ότι τα οστά του είχαν βρεθεί σε ένα μαζικό τάφο στις φυλακές της Λευκωσίας στο βόρειο μέρος του νησιού μας, σε ένα μαζικό τάφο όπου είχαν θαφτεί 16 «αγνοούμενοι»… Μετά από τις εξετάσεις του DNA, η Κυπριακή Διερευνητική Επιτροπή Αγνοουμένων τον ταυτοποίησε και επέστρεψε τα οστά του στην οικογένεια του για ταφή… Έμαθα ότι η κηδεία του έγινε στις 14 Δεκεμβρίου 2016… Ας αναπαυθεί εν ειρήνη…
Μοιράζομαι τον πόνο της οικογένειας του Κυριάκου Αγρότη…
Και θέλω να καλέσω τους αναγνώστες μου να μου πουν για το δεύτερο «αγνοούμενο» στον οποίο αναφέρθηκε ο αναγνώστης μου, τον ηλικιωμένο κύριο που είχε πάει για να πάρει τα αναγκαία στο γιο του που υπηρετούσε κάπου κοντά στον Πεδιαίο ποταμό, εκεί που βρίσκεται η Βρετανική Ύπατη Αρμοστεία και η Λέσχη του Γκολφ – στη διαχωριστική γραμμή κοντά στον Άγιο Δομέτιο…
Σας παρακαλώ τηλεφωνήστε μου επώνυμα ή ανώνυμα στο τηλέφωνο μου 99 966518 και πέστε μου αν γνωρίζετε κάτι για αυτόν τον Ελληνοκύπριο «αγνοούμενο», αν ξέρετε ποιος είναι, αν έχουν βρεθεί τα οστά του… Θα εκτιμούσα τη βοήθεια σας…
Σε αυτή την άγρια ζούγκλα που ονομάζεται γη, μόνο αν διατηρήσουμε την ανθρωπιά μας μπορούμε να βοηθήσουμε ο ένας τον άλλο και μπορούμε να φτάσουμε σε ένα σημείο όπου καταλαβαίνουμε ο ένας τον πόνο του άλλου…
Ευχαριστώ ξανά όλους τους αναγνώστες μου που προσπαθούν να με βοηθήσουν… Αυτοί είναι ένας από τους λόγους που συνεχίζω να γράφω και συνεχίζω να ερευνώ και συνεχίζω να αγωνίζομαι για καλύτερες μέρες σε αυτή τη γη…

Photo: Kyriacos Agrotis…

(*) Article published in the POLITIS newspaper on the 11th of June 2017, Sunday.

(**) Links to my articles on same subject published in Turkish in YENİDÜZEN newspaper on my pages called "Cyprus: The Untold Stories" on the 11th of April 2017 and on the 5th of May 2017:

http://www.yeniduzen.com/iki-kibrislirum-sivil-insani-infaz-etmeye-gonullu-olan-sahis-genc-yasta-trafikte-olm-10524yy.htm

http://www.yeniduzen.com/sozunu-ettiginiz-kayip-sahis-ermudaki-dukkanindan-kacirilan-kiriakos-agrotis-idi-10624yy.htm

No comments: